АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ проекту рішення «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів у міському автомобільному транспорті»
I. Визначення проблеми
Проект рішення виконавчого комітету Дрогобицької міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів у міському автомобільному транспорті» розроблено відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 р. №1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту».
Вартість перевезення пасажирів в міському автотранспорті в автобусах, що працюють на автобусних маршрутах загального користування у звичайному режимі руху становить 7,00 грн. що затверджено рішенням виконавчого комітету від 07.06.2021 року №175.
У зв’язку із зростанням складових тарифу, а саме: зростання вартості паливно-мастильних матеріалів, запасних частин і матеріалів діючий тариф не забезпечує рентабельну роботу підприємств-перевізників, що призвело до необхідності перегляду діючого тарифу.
Відповідно до п.1.6. Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 17.11.2009 № 1175, перегляд тарифів повинен здійснюватися у зв’язку із зміною умов виробничої діяльності та реалізації послуг, що не залежать від господарської діяльності підприємств-перевізників.
Згідно з розрахунковими (нормативними) витратами на прикладі ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР вартість перевезення одного пасажира становить в середньому 10,21 грн. (рентабельність дорівнює нулю).
Статтею 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органам місцевого самоврядування надані повноваження щодо встановлення тарифів на транспортні послуги, у тому числі на перевезення пасажирів і багажу автобусами, які працюють у звичайному режимі руху, «експрес» та «маршрутне таксі» в міському сполученні.
На основі розрахунків тарифу підготовлений проект рішення виконавчого комітету «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів у міському автомобільному транспорті» та розрахунок підприємства.
Врегулювання зазначених питань не може бути здійснено за допомогою ринкових механізмів, оскільки відповідно до підпункту 2 пункту «а» ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
II. Цілі державного регулювання
Проект регуляторного акта спрямований на приведення у відповідність тарифу на послуги з перевезення пасажирів в автобусах, що працюють у «звичайному режимі», в режимі «маршрутне таксі», в режимі руху «експрес» до розрахункових витрат підприємств, які надають такі послуги у місті.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
1. Визначення альтернативних способів
Альтернативні способи досягнення поставленої цілі.
Вид альтернативи | Опис альтернативи |
1. Збереження діючого тарифу | Переваги:
– незмінні витрати громадян на проїзд; Недоліки: – часткова зупинка автотранспорту через неможливість проведення ремонтів; – погіршення технічного стану автобусів та якості обслуговування; – відтік кваліфікованих водіїв з підприємств. |
2. Зниження цін на пальне, запчастини. | Переваги:
– незмінні витрати громадян на проїзд; Недоліки: Даний спосіб не залежить від органів місцевого самоврядування чи підприємств-перевізників, оскільки вартість пального, запчастин залежить від рівня цін на ринку нафтопродуктів, курсу національної валюти, закупівельних цін на запчастини, розмірів податків тощо. Реалізація обраного способу можлива лише за наявності державного регулювання цін, підвищення та стабілізації курсу національної валюти |
3. Передбачення в міському бюджеті компенсації на покриття збитків від неповного відшкодування економічно обґрунтованих витрат в тарифах без їх зміни | Переваги:
– незмінні витрати громадян на проїзд; Недоліки: – є економічно невиправданим через відсутність стимулюючого фактора у автоперевізників до оновлення рухомого складу та якісного надання автотранспортних послуг населенню міста, – створення напруги у видатковій частині міського бюджету, звідси – ймовірний перерозподіл видатків за рахунок інших галузей (освіти, житлово-комунального господарства тощо), звідси – виникнення соціальної напруги у цих галузях |
4. Перегляд тарифу | Переваги:
– покриття розрахункових витрат підприємств-перевізників; – покращення технічного стану та можливість оновлення автотранспортного парку; – підвищення якості надання послуг; Недоліки: – збільшення витрат громадян за проїзд; – виникнення соціальної напруги серед мешканців |
ІV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Перегляд тарифу є найбільш оптимальним альтернативним способом досягнення цілей, що забезпечить покриття розрахункових витрат підприємств-перевізників; покращення технічного стану та можливість оновлення автотранспортного парку; підвищення якості надання послуг.
V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Дрогобицька міська рада, враховуючи проведений виконавчими органами аналіз розрахунків вартості проїзду, розглянувши звернення підприємств-перевізників, виносить на громадське обговорення питання перегляду тарифу на послуги з перевезення пасажирів у міському автотранспорті у автобусах, які працюють у «звичайному режимі», режимі «експрес» та «маршрутне таксі».
Рішення підлягає оприлюдненню.
Регуляторний акт має місцевий характер впливу. Дія регуляторного акту поширюється на суб’єктів господарювання, які виконують перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування та з якими виконавчим комітетом Дрогобицької міської ради укладено договори на перевезення пасажирів.
Прийняття зазначеного проекту рішення забезпечить покращення технічного стану та можливість поступового оновлення транспортних засобів, покращення якості транспортних послуг. При цьому результатом підвищення ціни на проїзд стане збільшення витрат громадян на оплату транспортних послуг.
VII. Оцінка виконання вимог регуляторного акту залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Регуляторний акт досягне своєї цілі, якщо:
– встановлений тариф на проїзд у міському транспорті відповідатиме економічно обґрунтованим витратам підприємств-перевізників;
– робота міського пасажирського автотранспорту буде якісною, зросте культура обслуговування пасажирів;
– зменшиться кількість скарг громадян на неналежну якість пасажирських перевезень;
– перевізники зможуть забезпечити повноцінне та якісне надання автотранспортних послуг населенню із збереженням належної кількості рейсів та маршрутів;
– пасажири отримуватимуть належний рівень безпеки руху;
– розвиватиметься ринкова інфраструктура пасажирського транспорту у місті.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акту
Термін дії запропонованого регуляторного акту – до прийняття наступного регуляторного акту, який залежатиме від економічних чинників (динаміка зміни вартості пального, мастильних матеріалів, запчастин, підвищення законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати, зміни у податковому законодавстві тощо).
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акту
Відстеження результативності застосування регуляторного акта здійснюватиметься виконавчими органами Дрогобицької міської ради шляхом проведення аналізу статистичних даних (середньої вартості пального, мастильних матеріалів, запчастин, кількості рухомого складу, розміру мінімальної заробітної плати водіїв автоперевізників, на яких поширюється дія регуляторного акту) та даних підприємств-перевізників, які працюють на ринку послуг міста.
Повторне відстеження результативності дії регуляторного акту проводитиметься через рік після набрання чинності проєкту акту з метою оцінки ефективності його дії.
Періодичне відстеження результативності дії регуляторного акта планується здійснювати один раз на три роки.
Зауваження і пропозиції щодо регуляторного документу подавати у письмовому вигляді упродовж 30 днів з дня опублікування у ЗМІ за адресою – 82100, м. Дрогобич, пл. Ринок, 1.